20 najszybszych jachtów na świecie

Jachty zawsze kojarzyły się z wypoczynkiem, komfortem i luksusem, unosząc się łagodnie w pięknym miejscu lub przemieszczając się powoli w stronę następnego. Jednak gdzieś po drodze coś się zmieniło. Jachty zaczęły stawać się szybsze i bardziej potężne, a ich właściciele bardziej zafascynowani tymi cechami niż czymkolwiek innym. Ale przecież tak jest teraz ze wszystkimi rodzajami pojazdów, prawda?

Ludzkość jest obsesyjnie zafascynowana prędkością. To fakt. I dotyczy to wszystkiego, łącznie z jachtami motorowymi, które pomimo swojego rozmiaru potrafią osiągnąć imponujące prędkości na wodzie.

Czy ta prędkość jest naprawdę potrzebna, to kwestia dyskusyjna, ale nie można zaprzeczyć, że istnieje wiele zdolnych jachtów, a rywalizacja o miano najszybszego jachtu motorowego na świecie jest zażarta, tak jak we wszystkim, co wiąże się z pragnieniem człowieka do prędkości.

Poniższe jachty motorowe potrafią łączyć zarówno potrzebę prędkości, jak i pragnienie luksusu. Ale przede wszystkim są to obecnie najszybsze jachty motorowe na świecie.

20. Cara Montana – 45 węzłów

Cara Montana to mniejszy jacht, wyprodukowany w 2019 roku przez stocznię z Genui o nazwie Otam. To piękny pojazd morski o długości zaledwie 25,9 metra, ale dostatecznie piękny i potężny, by zrobić wrażenie.

Napędzany dwoma silnikami MTU, generującymi łącznie 5200 KM, i wyposażony w podwójne napędy powierzchniowe, Cara Montana jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 45 węzłów, czyli nieco poniżej 52 mph.

19. Alamshar – 45 węzłów

Zakończony w 2014 roku po 13 latach oczekiwania na procesie produkcyjnym, jacht Alamshar może osiągnąć prędkość 45 węzłów, dzięki dwóm silnikom Rolls-Royce Marine i trzem strumieniom wodnym.

Architekturę okrętu opracowała firma Donald L. Blount & Associates, projekt zewnętrzny wykonała Pininfarina, a projekt wnętrza Redman Whiteley Dixon. Cały projekt został zrealizowany przez stocznię Devonport w Falmouth, w Zjednoczonym Królestwie.

Alamshar ma długość 50 metrów i kosztował imponujące 200 milionów dolarów, pokrytych przez Agę Chana IV, dla którego został dostosowany ten luksusowy jacht.

18. Moon Goddess – 45 węzłów

Kolejnym pięknym jednostkowcem ze świata luksusowych jachtów jest „Moon Goddess”. Jest on nieco mniejszy, mając jedynie 35 metrów długości, ale potrafi osiągnąć prędkość 45 węzłów. Statek został zbudowany przez Danish Yachts, a architekturę okrętu oraz projekt zewnętrzny stworzył Espen Øino, ikona projektowania luksusowych jachtów.

„Moon Goddess” może pomieścić do sześciu gości w trzech ekskluzywnych kabinach: dwóch z łóżkami pojedynczymi i jednej dla właściciela, a także załogę liczącą pięć osób. Jacht osiąga prędkość marszową 25 węzłów lub maksymalną 45, napędzany przez dwie dieslowe jednostki MTU 16V 4000 M90 o łącznej mocy 7 498 KM.

17. Shergar – 45 węzłów

Renomowana niemiecka stocznia Lürssen zbudowała Shergara w 1983 roku, aby był jednym z najszybszych jachtów na świecie. Dekady później wciąż utrzymuje swoją pozycję wśród bardziej zaawansowanych technologicznie jednostek.

Wyposażony w dwie jednostki napędowe MTU 12V 396 TB83 i dwie turbiny gazowe Allison 571-KF, Shergar jest zdolny do osiągania prędkości marszowej 40 węzłów i maksymalnej prędkości 45 węzłów.

16. Seafire – 46 węzłów

Seafire to luksusowy jacht produkowany przez stocznię AB Yachts, włoskiego zakładu znającego się na imponujących jednostkach. Ten jacht należy do jednych z ich najszybszych, zdolnych do osiągnięcia maksymalnej prędkości 46 węzłów.

Ten superjacht o długości 42 metrów jest napędzany zestawem trzech jednostek MTU 16V M94 i trzech strumieni wodnych, co daje mu możliwość poruszania się z imponującą prędkością marszową 43 węzłów, zaledwie 3 węzły poniżej maksymalnej prędkości.

15. Octopussy 007 – 53.2 węzłów

Zbudowany w 1988 roku przez renomowaną holenderską stocznię Heesen Yachts i noszący w nazwie odrobinę Jamesa Bonda, superjacht Octopussy 007 ma 43,5 metra długości i może pomieścić do 10 gości oraz 7 członków załogi.

Jacht napędzany jest trzema silnikami wysokoprężnymi MTU o łącznej mocy 10 440 KM, popychając Octopussy do przodu z prędkością marszową 25 węzłów i maksymalną prędkością 53,2 węzłów.

Był prezentowany na wielu wystawach łodziowych na całym świecie i po raz ostatni zmienił właściciela w 2021 roku. Architekturę okrętu opracowało Mulder Design, projekt zewnętrzny Gerhard Gilgenast, a wnętrze Art Line i Joachim Kinder Yacht Design.

Wewnątrz znajduje się 5 luksusowych i wyjątkowo komfortowych kabin gościnnych, 1 kabina armatorska, 1 z dwoma łóżkami pojedynczymi oraz 3 podwójne.

14. Daloli – 54 węzłów

Daloli, znany również jako Pandion, zbudowany przez stocznię Heesen Yachts, to 36,5-metrowa jednostka, która wpisuje się w kategorię superjachtów i imponuje maksymalną prędkością 54 węzłów, co odpowiada nieco ponad 62 mph.

Statek może pomieścić załogę liczącą 6 osób i maksymalnie 8 pasażerów. Na jego trzech pokładach znajdują się cztery kabiny, a piękno jego projektu można podziwiać zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Jest piękny i jednocześnie szybki.

13. Why Not U – 55 węzłów

Początkowo nazwany Nobody, Why Not U został zaprojektowany w 2001 roku przez firmę Overmarine jako luksusowy superjacht zdolny zabrać swoich 9 gości i 3 członków załogi do ich następnego wymarzonego miejsca przeznaczenia z maksymalną prędkością 55 węzłów. Napęd zapewniają mu silniki turbinowe gazowe Vericor TF40.

Jeśli chodzi o życie na pokładzie, oferuje imponujący zestaw udogodnień na swoich pokładach z teakowym wykończeniem. Znajduje się tam kilka miejsc do jedzenia, przestrzenie rozrywkowe i salony, miejsca do opalania się i wiele innych atrakcji na pokładzie tego oszałamiającego superjachtu.

12. Ermis² – 57 węzłów

Superjacht Ermis² o długości 37,5 metra, wykonany z wyjątkowych materiałów przez nowozelandzką stocznię McMullen & Wing, należy do najszybszych jednostek, zdolnych do osiągnięcia maksymalnej prędkości 57 węzłów, co przekłada się na niewiele ponad 65 mph.

Statek został zwodowany w 2007 roku, ale wciąż należy do najbardziej innowacyjnych jachtów na świecie, dzięki połączeniu kompozytowych materiałów, włókna węglowego o specyfikacji lotniczej i tytanu, tworzących lekką konstrukcję.

Ta niska masa, w połączeniu z mocą 10 944 KM generowaną przez trzy silniki MTU 16V 4000 M90, pozwala temu oszałamiającemu jachtowi osiągnąć maksymalną prędkość 57 węzłów.

11. Chato – 57 węzłów

Chato to kolejny niewielki, lecz potężny superjacht. Został zbudowany w 1986 roku przez Baglietto z aluminium i wyposażony w dwie jednostki napędowe diesla MTU 16V 396 TB94, które pozwalają osiągnąć prędkość marszową 35 węzłów i maksymalną prędkość 57 węzłów.

Chato ma zaledwie 25,79 metra długości, co przyczynia się do mniejszej masy i mniejszego profilu pod powierzchnią wody.

10. Azimut Atlantic Challenger – 60 węzłów

Azimut Atlantic Challenger odbiega od standardowego designu luksusowych jachtów, ale tylko dlatego, że został zbudowany do zupełnie innej roli, a mianowicie, by zdobyć nagrodę Blue Riband, nieoficjalne wyróżnienie przyznawane statkom za najwyższą prędkość podczas przekraczania Atlantyku.

Niestety, Azimut Atlantic Challenger nie zdobył tej nagrody, ale pozostał jednym z najszybszych superjachtów na świecie, obecnie zajmując 10. miejsce, osiągając maksymalną prędkość 60 węzłów.

Został zbudowany w 1988 roku przez włoską stocznię Benetti, a projekt zewnętrzny stworzyła firma Pininfarina. To aluminiowe jednokadłubowe jednostka o długości 26,82 metra, napędzana przez cztery silniki diesla CRM o łącznej mocy 7 400 KM.

9. Jet Ruban Bleu – 60 węzłów

Francuski jacht Jet Ruban Bleu jest na równi z Azimut Atlantic Challenger i dwoma innymi superjachtami, przynajmniej jeśli chodzi o maksymalną prędkość. Wszystkie są w stanie osiągnąć 60 węzłów.

Jet Ruban Bleu ma długość 25 metrów, został zaprojektowany przez Gillesa Olliera oraz Coste Design & Partners i stworzony przez firmę Multiplast. Wyposażony został w pojedynczy silnik MTU o mocy 3 500 KM.

8. Oci Ciornie – 60 węzłów

Oci Ciornie to projekt superjachtu zrealizowany przez amerykańską stocznię Palmer Johnson, holenderskie Vripack i znanego architekta okrętowego Dona Sheada w 1998 roku.

Statek posiada kadłub aluminiowy i wykorzystuje dwa silniki MTU 16V 2000 M90 o mocy 1 800 KM każdy, turbinę gazową AVCO Lycoming o mocy 4 600 KM, oraz napędy powierzchniowe Arneson. Ta kombinacja pozwala Oci Ciornie osiągnąć maksymalną prędkość 60 węzłów.

Statek może pomieścić do ośmiu gości w apartamencie właściciela, dwóch kabinach (jednej podwójnej i jednej z łóżkami pojedynczymi). Na pokładzie znajduje się elegancka i opływowa nadbudówka z doskonałym salonem oraz obszarami zewnętrznymi do relaksu, podczas gdy wnętrze zainspirowane jest designem samolotów.

7. Brave Challenger – 60 węzłów

Z prędkością maksymalną 60 węzłów, Brave Challenger zasługuje na uznanie, zwłaszcza że jest znacznie starszy, zbudowany w 1960 roku. Projekt został zrealizowany przez Vosper Ltd w Portsmouth, Wielka Brytania, z zamiarem stania się szybkim patrolowcem klasy Brave. Dopiero później statek został przekształcony do użytku prywatnego.

Brave Challenger jest napędzany trzema turbinami gazowymi Rolls-Royce Proteus o łącznej mocy 13 500 KM, co w połączeniu z długością zaledwie 31 metrów i niższą masą, pozwala jachcie osiągnąć maksymalną prędkość 60 węzłów.

6. Kereon – 62.3 węzłów

Włoska stocznia AB Yachts, ta sama, która zbudowała Seafire (pozycja 16), w 2004 roku stworzyła jednego z najszybszych superjachtów na świecie, Kereon. Jest on zdolny do osiągnięcia maksymalnej prędkości 62,3 węzłów, co jest rezultatem trzech silników diesla CRM o łącznej mocy 6 300 KM.

Ponieważ całkowita moc jest stosunkowo niska w porównaniu do innych na tej liście, uzasadnione jest wykorzystanie krótszej długości 27 metrów i efektywnego projektu kadłuba, aby pomóc w osiąganiu tych prędkości.

Statek ma bardzo sportowy wygląd, w całości w kolorze metalicznego srebra, i może utrzymywać prędkość marszową 50 węzłów przez około 900 mil.

5. Gentry Eagle – 63.5 węzłów

Gentry Eagle był specjalnym projektem wykonanym przez Vosper Thornycroft w 1988 roku dla legendarnego Toma Gentry’ego, który osiągnął prawie wszystko, co możliwe w kwestii rekordów prędkości łodzi motorowych podczas swojego życia, w tym pożądanej nagrody Blue Riband. Statek, zdolny do osiągnięcia prędkości 63,5 węzłów, pomógł mu zdobyć Blue Riband w 1989 roku, uzyskując rekordowy czas 62 godzin i 7 minut.

Projekt Gentry Eagle został opracowany przez Granta Robinsona i Petera Birketta, a wnętrze zaprojektował Robin Rose. W 1992 roku statek stał się prywatnym superjachtem.

4. Galeocerdo – 65 węzłów

Galeocerdo to statek o bardzo futurystycznym wyglądzie, o smukłych liniach i kadłubie zaprojektowanym do utrzymania wysokich prędkości w trudnych warunkach morskich. Mierzy 36 metrów długości i jest zdolny do osiągnięcia prędkości 65 węzłów.

Statek został zbudowany we Włoszech w 2003 roku przez Rodriguez Yachts i jest napędzany trzema turbinami gazowymi Vericor TF50, z których każda jest połączona z wodnym strumieniem Rolls-Royce Kamewa. Całkowita moc wynosi imponujące 16 800 KM.

3. Destriero – 66 węzłów

Destriero został zwodowany w 1991 roku przez włoską stocznię Fincantieri. Ma długość 68,18 metra i został zaprojektowany przez Pininfarinę i Donalda Blounta. Statek został zbudowany wyłącznie w celu zdobycia nagrody Blue Riband, poprzez pobicie starego rekordu przekraczania Atlantyku.

Osiągnął to w 1992 roku, przekraczając ocean dwukrotnie bez tankowania, ustanawiając nowy rekord czasu 58 godzin, 34 minuty i 5 sekund. Jednakże nagroda Blue Riband została mu odmówiona, ponieważ przyznawana jest tylko statkom pasażerskim, a nie prywatnym jachtom.

To, co umożliwiło Destriero ustanowienie nowego rekordu, to moc 54 000 KM, generowana przez silnik Codag i trzy gazowe turbiny lotnicze GE Aviation LM1600, napędzające statek do maksymalnej prędkości 66 węzłów, czyli 76 mph.

2. World Is Not Enough – 67 węzłów

Holenderski jacht motorowy World Is Not Enough, zbudowany w 2004 roku przez Millenium Super Yachts, zajmuje drugie miejsce z maksymalną prędkością 67 węzłów. Statek jest napędzany dwoma silnikami diesla Paxman i dwiema turbinami gazowymi Lycoming, generującymi łączną moc 20 600 KM, oraz zapewniającymi imponujący zasięg marszowy 3800 mil morskich przy prędkości marszowej 10 węzłów.

Z długością 42,4 metra luksusu i piękna, World Is Not Enough może pomieścić do 10 gości i 7 członków załogi w pięciu ekskluzywnych kabinach, oferując mnóstwo komfortu i obszarów do relaksu. Statek posiada miejsce do formalnych posiłków, wewnętrzny bar, a także miejsca do jedzenia i relaksu na zewnątrz na wszystkich pokładach, zapewniając ostateczną przyjemność z dala od cywilizacji.

1. Foners – 70.1 węzłów

Foners jest obecnie najszybszym superjachtem na świecie, osiągającym maksymalną prędkość 70,1 węzła, utrzymując tym samym pierwsze miejsce od momentu dostawy w 2000 roku. Moc zapewniająca tę prędkość pochodzi od dwóch silników MAN i trzech turbin gazowych Rolls-Royce, generujących łączną moc aż 21 380 KM.

Jego prędkość marszowa wynosi 12 węzłów, co pozwala mu osiągnąć zasięg 1800 mil morskich.

Oczywiście prędkość to nie wszystko, ponieważ wrażenia robią również wnętrza. Zbudowany przez hiszpańską stocznię Izar, Foners posiada wspaniałe wnętrza, formalne jadalnie i mnóstwo przestrzeni na pokładach do posiłków na świeżym powietrzu. Na jego pokładzie może przebywać 6 członków załogi i do 8 gości, w luksusowych kabinach.

 

Podsumowanie

 

To są najbardziej wyjątkowe superjachty na świecie, w konkurencji, która trwa, dominowana przez ostatnie dwie dekady przez hiszpański statek Foners.

W miarę postępu technologii będzie interesujące zobaczyć, jak utrzyma się on wobec nowszych jachtów.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Wykorzystujemy cookies aby lepiej dostosować to co wyświetlamy. Możesz zdecydować jakie dane zostawisz. Akceptuj Czytaj więcej