Samochody z lat 50-tych: 20 kultowych modeli, które zmieniły branżę motoryzacyjną

Lata 50-te 20 wieku były dekadą pełną postępu, znaczącej produkcji i kreatywności w wielu dziedzinach. Po zniszczeniach spowodowanych przez II wojnę światową, ludzkość powoli powracała do normalności. Przemysł wracał do swoich powojennych obowiązków, a produkcja osiągnęła historyczne szczyty, korzystając z innowacji wprowadzonych podczas wojny i adaptując je do bardziej pokojowych potrzeb człowieka. Branża motoryzacyjna była jedną z tych, które skorzystały na zmianach. Samochody stały się koniecznością dla wielu ludzi na całym świecie, a producenci samochodów dążyli do stworzenia eleganckich wzorów i zwiększenia wydajności. Chociaż często uważa się, że lata 60. były złotym wiekiem postępu motoryzacyjnego, samochody z lat 50. mają również wyjątkowe miejsce w naszych sercach.

Były przepiękne, innowacyjne i na tyle wyjątkowe, że zainspirowały modele, które pojawiły się dekadę lub dwie później. Wiele dziś popularnych nazw w branży motoryzacyjnej pojawiło się w tym okresie, wyróżniając się na tle innych, tworząc modele, które zyskały legendarny status w kolejnych dekadach. Dlatego możemy śmiało stwierdzić, że lata 50. były jednymi z najlepszych lat w historii motoryzacji.

Spróbujmy przyjrzeć się bliżej niektórym z najbardziej kultowych samochodów, które wyprodukowano w latach 50.

Ford Fairlane

Mocny Ford Fairlane był imponującym pełnowymiarowym kabrioletem, który pojawił się w 1955 roku, zastępując model Crestline firmy. Nazwany na cześć ukochanej posiadłości Henry’ego Forda, Fair Lane, ten już ikoniczny samochód wyróżniał się charakterystycznymi liniami ze stali nierdzewnej na boku i przyniósł kilka nowości w zakresie bezpieczeństwa jazdy.

Chrysler Plymouth Fury

Chrysler Plymouth Fury z 1956 roku to jeden z tych samochodów, które bardziej zależało na wyglądzie niż na praktyczności, co czyniło go wyjątkowym. Mimo to, ludzie go kochali, a Chrysler dostarczał. Fury był stylowy i efektowny, cechował się pięknymi płetwami i eleganckimi liniami, a jego wygląd zdecydowanie wyróżniał go spośród samochodów z lat 50.

Rolls-Royce Silver Cloud

Z charakterystycznym wyglądem i usprawnieniami dotyczącymi wydajności, Rolls-Royce Silver Cloud z 1955 roku był jednym z najlepszych samochodów, które pojawiły się w tamtych latach. Miał ten oldschoolowy, zdecydowanie brytyjski wygląd, wielki i luksusowy, ale dostosowany do nowoczesności tamtych czasów.

Lincoln Continental

Lincoln Continental z 1956 roku to bez wątpienia najlepszy klasyczny amerykański samochód luksusowy tej dekady. Chociaż produkcja ograniczała się do zaledwie 3000 jednostek, Continental wprowadził rafinację, której amerykański konsument wcześniej nie znał.

Lotus Seven

Wielu miłośników samochodów dzisiaj zna Caterham Seven, ale niewielu wie, od czego wszystko się zaczęło. Jego początki to de facto Lotus Seven Series 1, który pojawił się w 1957 roku i z wiatrem podbił świat swoim unikalnym wyglądem, który był przeznaczony do omijania wysokich stawek podatkowych.

Aston Martin DBR1

Aston Martin DBR1, którym jeździli tacy legendarni kierowcy jak Stirling Moss, Jim Clark czy Caroll Shelby, całkowicie zmienił zasady dotyczące wyglądu i zachowania samochodu wyścigowego.

Buick Skylark

Buick Skylark z 1950 roku był bardzo ważnym krokiem w ewolucji amerykańskiego świata motoryzacyjnego, ustanawiając standard dla wszystkich producentów samochodów, symbol amerykańskiej wielkości, aspiracji wyższych klas i optymizmu, który narodził się w tych wczesnych latach po zakończeniu II wojny światowej.

Jaguar XK140

Chociaż Jaguar XK120 był jednym z najbardziej udanych sportowych samochodów tamtej epoki, model XK140 z 1955 roku był jeszcze lepszy. Był doskonały pod każdym względem i posłużył za podstawę i inspirację do stworzenia E-Type.

Cadillac Coupe de Ville

Cadillac Coupe de Ville z 1959 roku to prawdziwe piękno świata motoryzacji, jedno z najbardziej imponujących projektów samochodowych, jakie kiedykolwiek stworzono.

BMC Mini

Kultowy BMC Mini pojawił się w 1959 roku i ustanowił zupełnie nowe standardy dla samochodów codziennego użytku. Niektórzy nazywają go najbardziej rewolucyjnym samochodem wszech czasów, i nie trudno zrozumieć dlaczego.

Cadillac Eldorado

1957 Cadillac Eldorado / Gooding & CompanyPodtytuł: Białe opony i styl EldoradoBiałe opony, lśniące chromowane elementy i ostre płetwy ogonowe były na topie w latach 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych, a takie samochody jak Cadillac Eldorado oferowały je wszystkie.
Eldorado wprowadzono na drogi w 1957 roku jako jeden z najdroższych samochodów, które kiedykolwiek wyprodukowało Cadillac. Wydłużone nadwozie, stożkowe zderzaki Dagmar, linie chromu, płetwy ogonowe i białe opony sprawiły, że Eldorado stało się olśniewającym samochodem.
Dodatkiem do jego luksusowego zewnętrza i wnętrza był potężny silnik o mocy 300 KM, który z miejsca zyskał uznanie konsumentów, przynosząc Cadillacu bardzo potrzebny sukces na rynku.

Chevrolet Bel Air

Czerpiąc inspiracje z lotnictwa, Chevrolet Bel Air z 1957 roku stał się wiodącym modelem marki, cenionym przez wielu, od przeciętnego klienta, który potrzebował niedrogiego samochodu na co dzień, po przemysł filmowy.
Bel Air był jednym z pierwszych niedrogich kabrioletów z twardym dachem, które amerykańska publiczność miała szansę podziwiać. Charakteryzował go wyrazisty, ekscytujący wygląd oraz duże przednie światła i hipnotyzujące płetwy ogonowe.
Samochód był wyposażony w nowy i ulepszony silnik, Super Turbo-Five V8, a także w klimatyzację i doskonały system stereo.

Citroen DS

Francuzi nie pozostawali w cieniu innych producentów w tym czasie, dlatego zaprezentowali Citroen DS na paryskim salonie motoryzacyjnym w 1955 roku. Samochód ten był innego rodzaju niesamowity, odmienny w swoim wyglądzie od amerykańskich klasyków, włoskich rumaków czy brytyjskiej snobki.
Wśród innowacji, które Citroen wprowadził na świecie w tamtym okresie, był hydropneumatyczny zawieszenie, hamulce tarczowe na wszystkich kołach, półautomatyczna skrzynia biegów, wspomaganie kierownicy oraz reflektory kierunkowe, które pojawiły się we wcześniejszych wersjach DS. Samochód pozostał w produkcji przez ponad dwie dekady, z łącznym wynikiem prawie 1,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy.

Ford F100

Ford F100 zdobył status legendy dzięki swojej niemal niezniszczalnej konstrukcji. Był najlepiej sprzedającym i najdłużej produkowanym modelem ciężarówek Forda. F100 zadebiutował w 1952 roku i zasłynął jako poprzednik innego kultowego modelu, F150, najbardziej znanego z tej linii, i przyczynił się do całkowitej sprzedaży ponad 40 milionów ciężarówek serii F.
F100 miał hamulce wspomagane, regulowane siedzenie kanapy z miejscem dla trzech osób, opcjonalną automatyczną skrzynię biegów oraz pasy bezpieczeństwa, które pojawiły się w późniejszych wersjach. Jeździł na 100-konnym silniku V8 lub 101-konnym silniku rzędowym – to wystarczało do ciężkiej pracy.

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette z 1953 roku nie potrzebuje prezentacji. Ta linia samochodów jest tak kultowa, że ludzie na całym świecie potrafią rozpoznać je na pierwszy rzut oka. Może mniej dla pierwszej generacji, C1, ale prawdziwi entuzjaści samochodów kochają je bezgranicznie.Mimo że większość myślałaby, że wszystkie były wyposażone w silnik V8, prawda jest taka, że C1 miał pod maską silnik szesciociylindrowy. Dopiero w 1957 roku Corvette otrzymało silnik V8.

Pierwsza wersja miała dwubiegową transmisję automatyczną, jedyną, którą Chevrolet posiadał, zdolną poradzić sobie z tak potężnym i mocnym silnikiem. Kompozytowe karoseria czyniła samochód lekkim, a dwumiejscowy kabriolet był bardzo uroczy.Pomimo tego, samochód nie sprzedawał się szybko, ale już postawił sprawy na dobre tory, a jego następne pokolenia uczyniły linię Corvette naprawdę legendarną.

Aston Martin DB4

Jeden z najszybszych samochodów z lat 50., Aston Martin DB4, był sensacyjnym pojawieniem się, gdziekolwiek się pojawiał. Został wprowadzony na rynek dopiero w 1958 roku, ale ukształtował scenę motoryzacyjną na całym świecie.Pod niewiarygodnym pięknie jego wzornictwa kryła się jednostka 240-konna o pojemności 3,7 litra, która mogła rozpędzić auto do ponad 140 mil na godzinę. DB4 miał hamulce tarczowe na każde z czterech kół i zdążył stać się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który przyspieszał od 0 do 100 mph w mniej niż 30 sekund.Aston Martin DB4 szybko stał się sportową limuzyną wyboru wielu bogatych osób i położył fundament pod auto Jamesa Bonda – DB5, które zdobyło międzynarodową sławę.

Ford Thunderbird

Ford Thunderbird z 1955 roku był uważany za kwintesencję amerykańskiego samochodu tej dekady, oferując wysoką wydajność, imponujący wygląd i fantastyczne doświadczenia z jazdy za cenę, na którą przeciętny Amerykanin mógł sobie pozwolić.T-bird, jak go nazywano, powstał jako odpowiedź na nową Corvettę od Chevroleta i był promowany jako samochód luksusowy, mimo swojej przystępności.Pod maską miał 5,1-litrowy silnik V8, który był w stanie rozwinąć dobrą moc 245 KM i pchnąć samochód do 150 mil na godzinę, co było więcej niż wystarczające na tamte czasy.Dwumiejscowy Ford Thunderbird z widniejącym na nim pięknym, odłączanym dachem z włókna szklanego przewyższył Corvette w sprzedaży, z ponad 16 155 sprzedanymi egzemplarzami w pierwszym roku. Samochód okazał się natychmiastowym hitem i szybko stał się amerykańską ikoną tamtego okresu.

Porsche 550 RS Spyder

Kolejnym klasycznym modelem z lat pięćdziesiątych jest Porsche 550 RS Spyder z 1956 roku. Był to pierwszy samochód wyścigowy Porsche, ultralekki, o niskim nadwoziu i pomalowany w kultowym kolorze szarym.Spyder 550 był ręcznie budowany, co oznaczało, że każda maszyna wychodząca z linii produkcyjnej była wyjątkowa. Chociaż nie tak oszałamiający jak Ferrari 250 Testa Rossa, które pojawiło się dwa lata później, elegancka karoseria robiła niesamowite wrażenie, gdziekolwiek się pojawiał.Zostało wyprodukowanych tylko 90 egzemplarzy, co czyni Spydera jednym z najrzadszych Porsche w historii.

Ferrari 250 Testa Rossa

Ferrari 250 Testa Rossa z 1958 roku to jeden z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek stworzono. Miał tak charakterystyczny styl, że każdy, kto go zobaczył, od razu wiedział, że to zdecydowanie Ferrari.Jednak gładkie krzywe i aerodynamiczne, zaokrąglone nadwozie to nie wszystko. Włoski samochód sportowy napędzał 12-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, który potrafił dostarczyć zdumiewających 300 KM. Z nim Testa Rossa stało się kompletnym samochodem. Bijąc rekordy na torze wyścigowym, Ferrari zaczęło projektować niektóre z najpiękniejszych samochodów, które kiedykolwiek pojawiły się na drogach.

Mercedes-Benz 300SL

Mercedes-Benz 300SL, znany również jako „Gullwing” („skrzydła mewy”), jest jednym z najbardziej ikonicznych samochodów wszechczasów. Debiutujący w 1954 roku, 300SL był pierwszym modelem w serii SL (Sport Leicht), która stała się legendą w świecie motoryzacji. Mercedes-Benz 300SL z 1956 roku jest rzadko spotykanym mistrzostwem designu, a najprawdopodobniej jednym z najpiękniejszych, jeśli nie najpiękniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek stworzyło to niemieckie przedsiębiorstwo. Doskonałość zewnętrznego wyglądu w połączeniu z drzwiami „skrzydła mewy”, które odsłaniały luksusowe wnętrze, uczyniły ten samochód prawdziwym dziełem sztuki.Mercedes-Benz 300SL, został zbudowany na bazie modelu W194, który zdominował wyścig 24 godziny Le Mans w 1952 roku. Wyposażony w silnik o pojemności 3.0 litra generujący moc 215KM, 300SL był najszybszym samochodem produkcyjnym swojego czasu, osiągając maksymalną prędkość 155mph.Czy wiedziałeś, że jeden z tych pięknych samochodów (dokładniej wersja SLR) został sprzedany za aż 142 miliony dolarów? To niesamowite zwycięskie postąpienie uczyniło go najdroższym samochodem, jaki kiedykolwiek został sprzedany!Mercedes-Benz 300SL z 1956 roku to kwintesencja połączenia perfekcyjnego designu, wyśmienitego komfortu oraz imponujących osiągów. Unikalna konstrukcja drzwi, otwieranych do góry, natychmiast przyciąga wzrok i jest niekwestionowanym symbolem luksusu.Rozważając wszystkie te aspekty, nie dziwi fakt, że 300SL cieszy się niezmiennie wielkim powodzeniem wśród kolekcjonerów na całym świecie. Cena, za którą został ostatnio sprzedany, tylko potwierdza, jak cenny jest ten samochód na rynku zabytkowych pojazdów. Podsumowując, 1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing to prawdziwa ikona motoryzacji, której wartość rośnie z każdym rokiem. To nie tylko okaz do pokazywania, ale też inwestycja, która ma szansę przynieść duże zyski.

Podsumowanie

Konkurencja, która rozwinęła się po odbudowie branży motoryzacyjnej w poprzedniej dekadzie, spowodowała narodziny niektórych z najbardziej zdumiewających maszyn drogowych, o jakich ludzie mogli marzyć.Od europejskich producentów i ich pięknych, sportowych modeli, do amerykańskich producentów samochodów i ich olśniewających klasyków, każdy starał się zaimponować i przewyższyć swoich konkurentów. Efektem tego były niezwykle oryginalne projekty samochodów, które kształtowały przyszłość branży motoryzacyjnej. Przedstawione powyżej to jedne z najlepszych przykładów.Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje wcześniej wspomniany Mercedes-Benz 300SL Gullwing, który swoim unikalnym stylem oraz imponującymi osiągami zapisał się złotymi zgłoskami w historii motoryzacji. Takie dzieła jak Fiat 500 czy Volkswagen Beetle zasługują również na szczególne wyróżnienie, stanowiąc do dziś symbole swoich epok.W ten sposób lata 50-te, za sprawą rywalizujących ze sobą producentów, przyniosły nam prawdziwą rewolucję w projekcie samochodów, które do dziś budzą podziw i są uważane za prawdziwe ikony motoryzacji.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Wykorzystujemy cookies aby lepiej dostosować to co wyświetlamy. Możesz zdecydować jakie dane zostawisz. Akceptuj Czytaj więcej